Doglife Inspiration

Hvad kan vi lære fra hundene?

- blog post -

nærvær

og andre

værdier

Hunde i hjertet

Hundene vinder mere plads i vores hjerter, og vi gør mere for dem, end vi nogensinde har gjort. Nogle vil mene, det skyldes en fejl i vores realitetssans, da “det jo bare er en hund”. 

Og ja, selvom det “bare” er et dyr med fire poter og en logrende hale, så giver de os nogle værdier, der efterhånden er svære at finde andre steder. 

Selvom hunde har været tæt knyttet til mennesker i mange år, er det blusset op rent følelsesmæssigt, især det sidste årti. Det er der måske ikke noget galt med, men vi skal nok tænke lidt over hvorfor

Desværre viser denne udvikling ind imellem, at man ligestiller sine egne behov, med hundens behov. Hunde har andre behov end os, og det vil jeg til hver en tid mene vi skal tage hensyn til. Jeg mener også, at vi skal passe på med at tillægge dem menneskelige følelser, men i stedet for sætte os ind i hvordan de fungerer og dermed trives.

Mangel på nærvær

Stress og travlhed er blevet en almindelig del af vores dagligdag, og det er svært at være nærværende når man er begravet i praktiske gøremål, og løber om kap med uret. Hundene ved ikke noget om dyre elpriser, fyringsrunder, klimakrise eller den irriterende kø på vej til arbejde. Sikke befriende.

Mange af os har nærmest mistet evnen til at være til stede i nuet, og derfor er vi nødt til at træne os selv i at blive bedre til det. Flere forsøger at skemalægge nærvær, mens andre bare lever sit liv uden. Og så er der en lille procentdel, der mestrer det.

Der er ikke umiddelbart noget direkte produktivt, i at være nærværende med dem vi holder af, og derfor bliver det ikke altid prioriteret. Men måske har vi alligevel en dyb, indre længsel efter det, selvom vores job ofte stjæler den opmærksomhed og energi, vi har at give. Vi skal jo være produktive. Derudover er jeg stærkt overbevist, om at skærme og teknologi, har en finger med i spillet.

Læring

Hundene lever i nuet, og er ikke i stand til at bekymre sig om fremtiden. Det kunne vi lære af. Vi kunne generelt lære meget af de kære hunde. Og selvom vi ikke kan kopiere deres måde at leve på, så kan vi blive inspireret på flere områder.

De er gode til at kede sig, slappe af, være glade, udforske, opleve og alt i alt bare gode til at være til stede. Vi er gode til at bekymre os om situationer, vi alligevel ikke kan gøre noget ved. 

Da jeg havde hundepension hjemme, lærte jeg at slappe af ved at observere hundene gå på opdagelse. Det var sjovt at se, hvordan alle hundene reagerede og oplevede et udadtil kedeligt græsareal. De ser ubevidst det store i det små. 

Hunde er simple, hvor vi mennesker efterhånden er på grænsen til yderst kompliceret. Hunde er veltilpasse og glade, hvis deres grundlæggende behov bliver dækket. Vi har derimod ofte svært ved at identificere vores egne behov, og bliver let influeret til “selvopfundne” behov, som vores hjerner ikke engang helt er i stand til at forså. 

Ærlighed og handliner

Hunde er loyale, uskyldige og ærlige dyr, og det er dæleme til at forholde sig til. De er ikke bange for at vise, hvis de ikke kan lide dig. Omvendt er de heller ikke bange for at vise, hvis de elsker dig.  

Hunde er et levende bevis, på at handlinger betyder mere end ord. Jeg tror vi mennesker bliver tiltrukket, af det nærvær og den ærlighed hunde består af. 

 Det har altid været nemmere for mig, at knytte mig til dyr frem for mennesker, og derfor er de utroligt vigtige i mit liv. De inspirerer mig, til at blive den bedste version af mig selv. 

Værdifulde vaner

Jeg gør altid mit bedste, for at skabe gode rutiner og vaner. Men ind imellem kan det være lidt fjernt, at komme dertil, uanset hvor god en investering jeg ved det er. Derfor laver jeg regler for mig selv, indtil det fungerer som en vane. Vi fungerer forskelligt, men det virker for mig. Hver dag implementerer jeg nogle små momenter, hvor jeg skal være nærværende med hundene. Hvis jeg er ved at kaste op af stress, kan det være svært. Men så skal jeg i det mindste tage mig tid, til bare at observere dem. 

Ti minutter i haven, en gåtur i skoven eller en rolig stund i sofaen. Det kan være hvad som helst. Uden telefon, computer eller TV. Bare mig og mine hunde. Jeg har gjort dette i efterhånden lang tid, og jeg har bemærket at mine hunde søger mig mere i disse momenter. Wonder why. 

Det kan være svært at gøre ting, man ikke kan mærke en instant effekt af. Men jeg vil stadig opfordre jer til, at observere og lære fra jeres hunde. Jeg tror, det er de mest ærlige og nærværende læremestre, vi overhovedet kan få. 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top